Etichete

, ,

Curs de TA astăzi. TA înseamnă în jargonul fjsc-ciştilor de anul 4 Tehnici de argumentare. Discutăm despre cum ar trebui să susţinem un discurs, ce tipuri de argumente să folosim, în ce ordine, dar mai ales cum să fim convingători…

Totuşi, prezentarea cursului de TA nu este nici pe departe subiectul post-ului meu. Discuţia de astăzi de la curs: campania anti-fumat desfăşurată prin inscripţionarea pachetelor de ţigări cu tot felul de mesaje, unele mai convingătoare, altele…mai puţin.

De la 1 ianuarie 2007, pe toate pachetele de ţigări au apărut mesaje de genul: „Fumatul poate să ucidă”, “Fumătorii mor mai tineri“, „Fumatul poate provoca o moarte lentă şi dureroasă„, „Fumatul dăunează grav sănătăţii tale şi celor din jur”, „Fumatul provoacă îmbătrânirea tenului (pielii)”.

Am de făcut câteva comentarii (he-he, doar de asta am blog!):

1. Prezenţa lui „poate” în aceste texte dă un aer de îndoială. La străini scrie clar: „Smoke kills”. La noi, fumatul poate să ucidă, poate să nu… Poate scapi…

2. De departe, textul meu preferat este „Fumătorii mor mai tineri”. Adică, dacă fumezi, rămâi tânăr şi aşa vei şi muri…Păi, mi se pare firesc, aşa te „conservi”, precum carnea afumată.

3. Aceste mesaje s-ar putea să nu aibă efectul scontat, în virtutea faptului că „e viaţa mea şi fac ce vreau cu ea”. Fază tare la un chioşc: un tip cere un pachet de ţigări. Vânzătoarea i-l dă, dar tipul vede că pe el scrie: „Fumatul cauzează impotenţă”. Tipul îl dă înapoi, dar cere un altul. Pe acesta scrie că fumatul provoacă boli pulmonare. Îl bagă în buzunar şi pleacă.

În rândul colegilor mei, păreri şi păreri. Cineva în sală a spus că mai mare succes ar avea inscripţionarea pachetelor cu „Felicitări pentru că te otrăveşti!” (doar suntem nişte originali, noi, fjsc-istii). Tind să îi dau dreptate.

Cineva pune întrebarea:”Şi dacă nu fumezi o viaţă ca să nu te expui riscului de a face cancer pulmonar si ajungi la 50 de ani şi afli că ai cancer limfatic, atunci nu îţi spui că mai bine ai fi fumat ca să nu îţi va fi rămas necunoscut acest lucru?! Răspunsul (care pentru mine a fost mai convingător decât orice mesaj asemanator celor de mai sus) a venit de la Andreea Zarafu (ştim noi cine este!): „De cancerul limfatic te mai poţi vindeca, dar cu «cancerul pulmonar» nu te mai poţi mântui!”. Ştie ea, colega noastră măicuţă, ce a vrut să spună cu asta. Ştim şi noi.

Totuşi, pe noi ne sperie mai tare impotenţa în viaţa pământească, decât pedeapsa în cea de după.

smoking.gif*

Precizări importante:

  • acest text nu vrea să mă transforme într-o „militantă” anti-fumat/fumători.
  • nu sunt o habotnică ce crede ca păcatele din viaţa asta (printre care se află, pare-se, şi fumatul) te condamnă la „întunericul veşnic”;)
  • iată cum am putut face praf structura de piramidă inversată (care, apropo, a fost primul lucru pe care l-am auzit când am pus piciorul în facultatea acesta): mesajul Andreei mi s-a părut cel demn de amintit în acest alt text despre fumat şi efectele sale- cât de „şablonistic”! Totuşi, el apare in ultimul paragraf… asta pentru că răbdarea (de a citi, în acest caz) este uneori răsplătită.
  • Am adunat şi câteva statistici (doar ştiţi că nu există text despre acest subiect fără numere de câte persoane mor anual din cauza fumatului şi alte asemenea)…

Date:

-1 ţigară scurtează viaţa cu 7 minute.
-un pachet fumat zilnic vreme de un an scurteză viaţa cu 51.100 de minute= 35,5 zile (asta înseamnă că anul unui fumător are doar 11 luni).
-30% din decesele prin cancer sunt diagnosticate la fumatori.
-cel mai mare procent de fumători se încadrează între 25 şi 44 de ani, apoi urmează adolescenţii (15-24 ani).

Fumatul provoacă mai multe decese decât consumul ilegal de droguri, accidentele de circulaţie, sinuciderile, tulburările mentale şi Sida.

Fumatul este, până la urmă, o chestiune de opţiune.

*De aici am „împrumutat” titlul.

