Etichete

, , , ,

Carla Szabo este o prezenţă distinsă şi discretă. Spune despre sine că nu este asemenea  unui creator care stă închis în atelier, într-o mizerie cruntă, pornind de la principiul clasic că artistul trebuie să sufere ca să producă. Creează ca un artist, dar conduce, în acelaşi timp,  şi o afacere.

Carla este creatoare de accesorii. Absolventă a secţiei de Design din cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, a început să creeze bijuterii din 2005. Şi-a deschis propria companie în 2002.

Motivul care a determinat-o să pornească o afacere pe cont propriu este simplu: nevoia. „Am lucrat ca liber profesionist, fără să am statut juridic, între 1998 şi 2001, perioadă mai neclară din punct de vedere al vieţii mele profesionale. Am lucrat în publicitate, trecând prin art directing şi design de ambalaj, dar şi în domeniul amenajărilor interioare pentru domeniul public”. În 2002 şi-a făcut o companie ca să poată beneficia de pe urma lucrărilor ei din domeniul publicitar.

În scurt timp Carla Szabo a devenit un brand, dar ea consideră că acest lucru s-a petrecut pe nesimţite şi fără să-l planifice. „Nu bănuiam că atunci când produsele îmi vor fi promovate alături de nume, acesta va dobândi greutatea unui nume de referinţă. Pot să reinventez oricând un altul, deoarece folosirea numelui personal este oarecum o privare de intimitate. Însă, în toată perioada care a trecut, s-a creat o conexiune importantă cu publicul, pe care nu vreau să o întrerup”.

În prezent, produsele Carlei Szabo sunt de două tipuri: cele pe care ea însăşi le imaginează, le creează şi le vinde prin intermediul atelierului personal sau la târguri şi cele care iau naştere la cerere, în urma comenzilor diferitelor companii cu care lucrează. De aici rezultă şi publicuri diferite pentru creaţiile ei.

Când este vorba de un proiect al unei companii, brief-ul cu care vine aceasta conţine foarte clar şi profilul consumatorului căruia Carla trebuie să i se adreseze. Artista a lucrat cu branduri precum Glamour, Vogue, Kent, Pantene, Vichy, Peroni, pentru care a conceput accesorii folosite în campanii de  promovare (portofele, brelocuri, coliere etc.).

Atunci când îşi creează propriile accesorii, Carla are libertate totală. „Nu creez având în minte un tip anume de public. Produsul rezultat îmi este în primul rând fidel mie, deci publicul este cel din care fac şi eu parte”.Contextul actual de criză economică pare să nu fi afectat afacerea Carlei pentru simplul motiv că nu este o companie mare. „Nu sunt într-o situaţie dramatică, deoarece nu aş fi avut de unde să cad. Este adevărat, vânzările de accesorii au scăzut, dar comerţul nu a fost nicicând pentru mine singura sursă de venit”. Din punct de vedere financiar, Carla mizează în principal pe proiectele de promovare a diferite companii, pentru că acestea din urmă au nevoie de tiraje mari, de mii de exemplare. În cazul atelierului de accesorii, produsele ies pe piaţă în serii mici ori sunt unicate, deoarece creatoarea lor nu vrea să le banalizeze prin multiplicare.

Afacerea cu accesorii

Atelierul de creaţie al Carlei de pe Calea Rahovei 196A, singurul ei magazin din Bucureşti în momentul de faţă, are, în scripte, doar câţiva angajaţi: o persoană care lucrează pe partea de multiplicare şi uneori pe partea de creaţie, alături de Carla, şi un administrator. „Permanenţa o asigur eu”, mărturiseşte artista.

Atunci când trebuie să stabilească preţul unui produs, Carla ţine cont de costul de producţie şi cheltuielile interne ale firmei. Teoretic. Practic, produsele ajung să fie mult mai ieftine decât ar trebui. „Conform cheltuielilor, am un cost de 15 euro pe oră, fără creaţie. Acest lucru înseamnă că orice produs care iese pe uşa atelierului şi la care s-a muncit o oră ar trebui să coste din start 15 euro”, apreciază Carla. Acest lucru nu se întâmplă, pentru că accesoriile Carlei au preţuri cuprinse între 3,9 lei – insignele – şi  29-600 de lei modelele care conţin metale sau pietre preţioase. O posibilă explicaţie pentru faptul că afacerea cu accesorii continuă să fie rentabilă este aceea că produsele mai scumpe acoperă şi costurile de producţie a celor mai ieftine. De asemenea, unele accesorii, cum sunt insignele, au doar grafica artistei, dar nu sunt produse în atelierul ei.

Principalul mod prin care designerul îşi promovează afacerea este, pur şi simplu, prezenţa pe piaţă şi prezentarea la diverse târguri. „Nu am o formă activă de promovare, nu am avut niciodată. Nu mă aştept să fiu mai cunoscută decât sunt deja, îmi asum lipsa de notorietate pe care o am în rândurile posibililor consumatori ai brandului meu”.

Produsele artistei se promovează prin ele însele, iar faptul că numele Carlei Szabo există încă din 1998 şi pe piaţa publicitară este un atu pentru vehicularea lui. „Când spun piaţă  publicitară, nu mă refer numai la companiile pentru care lucrez la un moment dat, ci şi la clienţii acestora. Un întreg lanţ. Mă aştept ca lumea să afle astfel despre mine”.

De curând, Carla Szabo a lansat şi site-ul companiei . Acesta a fost conceput pe parcursul unui an,  în colaborare cu un programator şi cu ajutorul lui Mihai Branea pentru partea de animaţie. În rest, fotografiile şi celelalte materiale de pe site sunt făcute de Carla. „Iniţial, am făcut fotografiile cu şedinţă foto, dar nu a fost rentabil din două motive: pe de o parte, am numeroase  produse şi ar fi costat mult fotografierea lor, iar pe de altă parte nu ar fi fost eficient pentru funcţionarea atelierului meu să fac şedinţele foto înafara lui”. Vorbind ca un adevărat întreprinzător, Carla admite că logica lucrurilor a determinat-o să îşi facă propriul studio foto la atelier şi să înveţe să fotografieze, astfel încât un produs creat astăzi să poată fi vizualizat pe site chiar de a doua zi.

Odată cu lansarea site-ului, designerul intenţionează să se extindă pe pieţele din afara ţării.

Carla Szabo nu priveşte contextul economic actual ca fiindu-i ostil, ci din contră: nefiind un brand multinaţional, ci o afacere restrânsă deocamdată, Carla se vede protejată de „mamuţii economici”. „Aşa cum în junglă există peşti care trăiesc în apa adunată în urmele elefanţilor, pot să exist şi eu într-o societate care «hrăneşte» elefanţi sau mamuţi macro-economici, fără să existe o ierarhizare reală între cel mic şi cel mare”.

Care este secretul reuşitei afacerii Carla Szabo?

Crearea de accesorii este rezultatul unui amestec de inspiraţie, talent, spontaneitate, joc şi plăcere. Dincolo de acesta, însă, Carla Szabo ţine să atragă atenţia că dacă pasiunea nu este dublată de disciplină, determinare, conştiinţa lucrului bine făcut şi respect de sine, nu există posibilitate de reuşită. „Scopul muncii tale nu trebuie să fie acela de a deveni faimos. Scopul este să fii bun în ceea ce faci. Acest lucru aduce cu sine faima: devii faimos ca fiind bun”, consideră câştigătorea unui premiu de design de obiect British Council.

Sursa fotografii: www.carlaszabo.ro

Iniţial, articolul a fost publicat aici.

Anunțuri